Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Organisasjonsevaluering og -utvikling 2025

Er NMH organisert på en måte som møter framtidens behov? I 2025 går vi gjennom organiseringen ved hjelp av en ekstern evaluator.

Evalueringsrapporten

Agenda Kaupang har nå levert sin evalueringsrapport. De peker på noen styrker og svakheter ved organiseringen slik den er i dag og gir også noen anbefalinger/forslag til endringer. Disse finner man på rapportens side 75 til 76, men oppsummeres også under.

Videre oppfølging

Det er innkalt til møter med alle fagseksjonene og i administrasjonen. Her ønsker rektoratet innspill på hvilke anbefalinger det er særlig nyttig å arbeide videre med. Dette gjelder både den faglige og administrative virksomheten, men vil i møte med fagseksjonene særlig omhandle organiseringen og utviklingen av den faglige virksomheten. I møtene deltar rektoratet og direktør.

Anbefalingene i rapporten

Hvorfor evaluering?

  • Vår nye strategi og strategiske mål vil utfordre oss som organisasjon. Er vi organisert på best mulig måte for å realisere målene i strategien?
  • Rammebetingelsene vil ikke nødvendigvis bedres framover og vi vil utfordres på å bruke tilgjengelige ressurser (folk, penger, lokaler osv.) klokt, effektivt og bærekraftig.
Vi må stille oss disse spørsmålene:
  • Hvordan fungerer dagens organisering med sju fagseksjoner og seks administrative seksjoner? Kan forskningssentrene organiseres annerledes?
  • Hvordan fungerer samhandlingen mellom fagseksjoner og administrative seksjoner?
  • Hvordan fungerer arbeidsdeling, samordning og dimensjonering for oppgaveløsning og ivaretakelse av samfunnsoppdraget?
  • Har vi de rette stillingene og rollene vi trenger?
  • Hvordan er vår evne til å endre oss i tråd med endrede rammebetingelser og forventninger?
  • Hvilke alternative organisatoriske prinsipper og løsninger kan/bør vi vurdere?

Tidslinje

Høst 2024

  • Styret vedtar organisasjonsevalueringen, og bevilger 1 million kroner eks MVA til prosjektet.

Vår 2025

  • Uke 4: Evaluator er valgt. Det er konsulentselskapet Agenda Kaupang.
  • Februar til mai: Evalueringen blir gjennomført.
  • Ansatte har fått en e-post med tittel «Dagens organisering av NMH – invitasjon til spørreundersøkelse» med lenke til et spørreskjema. Avsender er Agenda Kaupang. Spørreskjemaundersøkelsen er en god anledning til å komme med dine vurderinger og innspill, og ble sendt ut til alle ansatte i 20 % stilling og mer. Svarfristen var mandag 24. mars.
  • 31. mars: Foreløpig oppsummering av spørreundersøkelse i lederseminar. Etterpå blir gruppeintervjuene forberedt, siden svar fra undersøkelsen skal danne grunnlag for gruppeintervjuene.
  • April: Punkter fra spørreundersøkelsen er presentert på møter i seksjoner og deler av organisasjonen.
  • To siste uker i april: Gruppeintervjuer med ulike grupper ansatte og studenter – en gruppe med fagseksjonsledere, en gruppe med administrative seksjonsledere, to grupper med programutvalgsledere og studieprogramledere, en rektoratsgruppe og en eller to studentgrupper. Arbeidet med å sette sammen gruppene skjer i et samarbeid mellom Agenda Kaupang, prosjektgruppen og styringsgruppen.
  • 11. juni: Funnene i evalueringen blir presentert og drøftet med det «gamle» styret i styreseminar.

Høst 2025

  • Utgangen av august: Agenda Kaupang ferdigstiller sin rapport med noen anbefalinger.
  • 21. august: Informasjon om organisasjonsevalueringen på fellesdagen.
  • 1. september: Evalueringsrapporten blir publisert på nettsiden og sendt til alle ledere.
  • Høsten 2025: Rapporten diskuteres med fagseksjonene og administrasjonen i egne møter med ledelsen. Her kan forslag til organisasjonsendringer/tiltak komme opp.
  • 16. oktober: Forslag til prosess og videre føringer for arbeidet bl.a. hvilke eventuelle endringer det er relevant å utrede videre drøftes med styret.
  • Høsten 2025: Arbeider med å utrede og beslutte en eventuell ny organisasjonsstruktur.
  • Høsten 2025: Forhandlinger av eventuelle organisasjonsendringer.
  • 11. desember: Forslag til eventuell ny organisering, eventuelle stillinger/ roller drøftes med styret.
  • Foreslått modell drøftes med fagorganisasjonene.

Vår 2026

  • Ny organisering, evt. stillinger/ roller besluttes i styret i mars 2026.
  • Hvis det blir aktuelt blir stillinger og roller lyst ut og besatt.

Styringsgruppe og arbeidsgruppe

Evalueringen organiseres som et prosjekt.

Styringsgruppe:

  • Astrid Kvalbein, rektor
  • Kristel Jæger Skorge, direktør

Prosjektgruppe:

  • John Vinge, fagseksjonsleder fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi
  • Vivianne Sydnes, pro­fes­sor, fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk, viserektor fra 1. august 2025.
  • Torben Snekkestad, pro­fes­sor, fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk
  • Camilla Thorkildsen, seksjonsleder studie- og FoU-seksjonen
  • Kai Øderud, seksjonsleder seksjon for økonomi, personal og arkiv
  • Åse Karin Hjelen, fagforeningsrepresentant Parat
  • Roger Arntzen, fagforeningsrepresentant Creo
  • Kjetil Solvik, spesialrådgiver (intern prosjektleder)

Spørsmål?