Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Organisasjonsevaluering 2025

Er NMH organisert på en måte som møter framtidens behov? Våren 2025 skal vi gå gjennom organiseringen ved hjelp av en ekstern evaluator.

Hvorfor er dette viktig?

  • Vår nye strategi og strategiske mål vil utfordre oss som organisasjon. Er vi organisert på best mulig måte for å realisere målene i strategien?
  • Rammebetingelsene vil ikke nødvendigvis bedres framover og vi vil utfordres på å bruke tilgjengelige ressurser (folk, penger, lokaler osv.) klokt, effektivt og bærekraftig.
Vi må stille oss disse spørsmålene:
  • Hvordan fungerer dagens organisering med sju fagseksjoner og seks administrative seksjoner? Kan forskningssentrene organiseres annerledes?
  • Hvordan fungerer samhandlingen mellom fagseksjoner og administrative seksjoner?
  • Hvordan fungerer arbeidsdeling, samordning og dimensjonering for oppgaveløsning og ivaretakelse av samfunnsoppdraget?
  • Har vi de rette stillingene og rollene vi trenger?
  • Hvordan er vår evne til å endre oss i tråd med endrede rammebetingelser og forventninger?
  • Hvilke alternative organisatoriske prinsipper og løsninger kan/bør vi vurdere?

Kartlegging og analyse

  • Først skal nå-situasjonen kartlegges og analyseres.
  • Evalueringen skal munne ut i en evalueringsrapport som gir en analyse av styrker og svakheter ved dagens organisering, roller og funksjoner.
  • Rapporten skal også peke på mulige alternative måter å organisere virksomheten på, og skal omfatte både den faglige og administrative virksomheten.

Involvering

Det vil gjennomføres en datainnsamling og analyse av dagens situasjon. Her vil både studenter og ansatte bli involvert. Mer informasjon kommer underveis.

Styringsgruppe og arbeidsgruppe

Evalueringen organiseres som et prosjekt.

Styringsgruppe:

  • Astrid Kvalbein, rektor
  • Kristel Jæger Skorge, direktør

Prosjektgruppe:

  • John Winge, fagseksjonsleder fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi
  • Vivianne Sydnes, pro­fes­sor, fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk
  • Torben Snekkestad, pro­fes­sor, fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk
  • Camilla Thorkildsen, seksjonsleder studie- og FoU-seksjonen
  • Kai Øderud, seksjonsleder seksjon for økonomi, personal og arkiv
  • Åse Karin Hjelen, fagforeningsrepresentant Parat
  • Roger Arntzen, fagforeningsrepresentant Creo
  • Kjetil Solvik, spesialrådgiver (sekretær)

Tidslinje

Høst 2024

  • Styret vedtar organisasjonsevalueringen, og bevilger 1 million kroner eks MVA til prosjektet.

Vår 2025

  • Uke 4: Evaluator er valgt.
  • Februar til mai: Evalueringen blir gjennomført.
  • Juni: Funnene i evalueringen blir presentert og drøftet med det «gamle» styret i styreseminar.

Høst 2025

  • Høsten 2025: Arbeider med å utrede og beslutte en eventuell ny organisasjonsstruktur.
  • Høsten 2025: Forhandlinger av eventuelle organisasjonsendringer.
  • Oktober: Styret diskuterer resultatet av organisasjonsevalueringen.
  • Desember: Eventuelle endringer vedtas i styremøtet.

Vår 2026

  • Stillinger og roller lyses ut og blir besatt.

Leverandør

Etter en vurdering i prosjektgruppa, er konsulentselskapet Agenda Kaupang valgt for å bistå med å gjennomføre organisasjonsevalueringen.

Spørsmål?