Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Organisasjonsevaluering og -utvikling 2025

Er NMH organisert på en måte som møter framtidens behov? Våren 2025 skal vi gå gjennom organiseringen ved hjelp av en ekstern evaluator.

Hvorfor er dette viktig?

  • Vår nye strategi og strategiske mål vil utfordre oss som organisasjon. Er vi organisert på best mulig måte for å realisere målene i strategien?
  • Rammebetingelsene vil ikke nødvendigvis bedres framover og vi vil utfordres på å bruke tilgjengelige ressurser (folk, penger, lokaler osv.) klokt, effektivt og bærekraftig.
Vi må stille oss disse spørsmålene:
  • Hvordan fungerer dagens organisering med sju fagseksjoner og seks administrative seksjoner? Kan forskningssentrene organiseres annerledes?
  • Hvordan fungerer samhandlingen mellom fagseksjoner og administrative seksjoner?
  • Hvordan fungerer arbeidsdeling, samordning og dimensjonering for oppgaveløsning og ivaretakelse av samfunnsoppdraget?
  • Har vi de rette stillingene og rollene vi trenger?
  • Hvordan er vår evne til å endre oss i tråd med endrede rammebetingelser og forventninger?
  • Hvilke alternative organisatoriske prinsipper og løsninger kan/bør vi vurdere?

Kartlegging og analyse

  • Først skal nå-situasjonen kartlegges og analyseres.
  • Evalueringen skal munne ut i en evalueringsrapport som gir en analyse av styrker og svakheter ved dagens organisering, roller og funksjoner.
  • Rapporten skal også peke på mulige alternative måter å organisere virksomheten på, og skal omfatte både den faglige og administrative virksomheten.

Tidslinje

Høst 2024

  • Styret vedtar organisasjonsevalueringen, og bevilger 1 million kroner eks MVA til prosjektet.

Vår 2025

  • Uke 4: Evaluator er valgt. Det er konsulentselskapet Agenda Kaupang.
  • Februar til mai: Evalueringen blir gjennomført.
  • Ansatte har fått en e-post med tittel «Dagens organisering av NMH – invitasjon til spørreundersøkelse» med lenke til et spørreskjema. Avsender er Agenda Kaupang. Spørreskjemaundersøkelsen er en god anledning til å komme med dine vurderinger og innspill, og ble sendt ut til alle ansatte i 20 % stilling og mer. Svarfristen var mandag 24. mars.
  • 31. mars: Foreløpig oppsummering av spørreundersøkelse i lederseminar. Etterpå blir gruppeintervjuene forberedt, siden svar fra undersøkelsen skal danne grunnlag for gruppeintervjuene.
  • April: Punkter fra spørreundersøkelsen er presentert på møter i seksjoner og deler av organisasjonen.
  • To siste uker i april: Gruppeintervjuer med ulike grupper ansatte og studenter – en gruppe med fagseksjonsledere, en gruppe med administrative seksjonsledere, to grupper med programutvalgsledere og studieprogramledere, en rektoratsgruppe og en eller to studentgrupper. Arbeidet med å sette sammen gruppene skjer i et samarbeid mellom Agenda Kaupang, prosjektgruppen og styringsgruppen.
  • 11. juni: Funnene i evalueringen blir presentert og drøftet med det «gamle» styret i styreseminar.

Høst 2025

  • Utgangen av august: Agenda Kaupang ferdigstiller sin rapport med noen anbefalinger.
  • 21. august: Informasjon om organisasjonsevalueringen på fellesdagen.
  • Høsten 2025: Rapporten diskuteres med fagseksjonene og administrasjonen i egne møter med ledelsen. Her kan forslag til organisasjonsendringer/tiltak komme opp.
  • 16. oktober: Forslag til prosess og videre føringer for arbeidet bl.a. hvilke eventuelle endringer det er relevant å utrede videre drøftes med styret.
  • Høsten 2025: Arbeider med å utrede og beslutte en eventuell ny organisasjonsstruktur.
  • Høsten 2025: Forhandlinger av eventuelle organisasjonsendringer.
  • 11. desember: Forslag til eventuell ny organisering, eventuelle stillinger/ roller drøftes med styret.
  • Foreslått modell drøftes med fagorganisasjonene.

Vår 2026

  • Ny organisering, evt. stillinger/ roller besluttes i styret i mars 2026.
  • Hvis det blir aktuelt blir stillinger og roller lyst ut og besatt.

Styringsgruppe og arbeidsgruppe

Evalueringen organiseres som et prosjekt.

Styringsgruppe:

  • Astrid Kvalbein, rektor
  • Kristel Jæger Skorge, direktør

Prosjektgruppe:

  • John Vinge, fagseksjonsleder fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi
  • Vivianne Sydnes, pro­fes­sor, fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk, viserektor fra 1. august 2025.
  • Torben Snekkestad, pro­fes­sor, fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk
  • Camilla Thorkildsen, seksjonsleder studie- og FoU-seksjonen
  • Kai Øderud, seksjonsleder seksjon for økonomi, personal og arkiv
  • Åse Karin Hjelen, fagforeningsrepresentant Parat
  • Roger Arntzen, fagforeningsrepresentant Creo
  • Kjetil Solvik, spesialrådgiver (intern prosjektleder)

Spørsmål?