Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Organisasjonsevaluering og -utvikling 2025

Er NMH organisert på en måte som møter framtidens behov? I 2025 går vi gjennom organiseringen ved hjelp av en ekstern evaluator og videre til diskusjoner med de ulike fagmiljøene på NMH om veien videre. Følg med på tidslinja under.

Neste steg etter styremøtet 16. oktober

Fagseksjonene og studieledere

Utredning og vurdering av organiseringen av de faglig ansatte blir prioritert først. En arbeidsgruppe er satt ned for å jobbe med organiseringen og samhandlingen mellom studieledere og fagseksjonsledere. I arbeidsgruppen sitter fagseksjonslederne Lina Braaten, Ivar Grydeland og Victoria Jakhelln, studielederne professor Kjell Tore Innervik og første­ama­nu­en­sis Ellen Mikalsen Stabell, og fra administrasjonen avdelingsleder Renate Hauge Sund og spesialrådgiver Kjetil Solvik. Mandatet er å vurdere organiseringen av de faglig ansatte i 7 fagseksjoner, og evt. forslå alternativ organisering i en eller flere modeller. De skal også vurdere fagseksjonsleders rolle, ansvar, myndighet og samhandlingen mellom studieledere og fagseksjonsledere. Arbeidsgruppen skal levere en rapport innen utgangen av november 2025. Organiseringen av de faglig ansatte skal etter planen vedtas i styremøtet i mars 2026.

Administrasjonen

Den administrative organiseringen skal reflektere endringer som gjøres på faglig side, og blir derfor ikke bestemt før styremøtet i juni 2026. Seksjonene i administrasjonen kartlegger sentrale arbeidsprosesser, for å danne et kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet. I tillegg har spesialrådgiver Kjetil Solvik fått i oppdrag å skissere noen alternative administrative organisasjonsmodeller, som sammen med kartleggingen og innspill fra de administrative seksjonslederne, kan danne utgangspunkt for diskusjon, videre utredning.

Organisering av FoU

Organiseringen av FoU fikk en del oppmerksomhet i rapporten, som påpekte at FoU-linjen mangler klare fullmakter, ansvarsnivåer og en felles forståelse av hva FoU-virksomheten ved NMH skal være, og hvordan den skal følges opp. Et utkast til FoU-strategi skal snart sendes ut på høring. Planen vil være et viktig grunnlagsdokument for videre organisering av FoU-arbeidet ved NMH. Utredning og vurdering av organiseringen av FoU-virksomheten har som siktemål å være avsluttet slik at styret kan fatte en beslutning i styrets møte i mars 2026.

Delegasjonsoversikt

Det er også satt i gang et arbeid med å få en samlet delegasjonsoversikt – en beskrivelse av ulike organers og funksjoners rolle og myndighet samlet på ett sted. I dag er dette spredt i mange ulike dokumenter som er vedtatt på ulike tidspunkter. Oversikten er under arbeid av direktørens stab, og vil bli gjort tilgjengelig for alle ansatte etter hvert.

Evalueringsrapporten

I Agenda Kaupangs rapport pekes det på noen styrker og svakheter ved organiseringen slik den er i dag og gir også noen anbefalinger/forslag til endringer. Disse finner man på rapportens side 75 til 76, men oppsummeres også under.

Oppfølging av rapporten

Fagseksjonene og i administrasjonen har hatt møter med rektoratet og gitt innspill på anbefalingene i rapporten. Etter dette behandlet styret 16. oktober et forslag til det videre arbeidet. Se tidslinje og styreframlegget Oppfølging av organisasjonsevalueringen.

Anbefalingene i rapporten

Hvorfor evaluering?

  • Vår nye strategi og strategiske mål vil utfordre oss som organisasjon. Er vi organisert på best mulig måte for å realisere målene i strategien?
  • Rammebetingelsene vil ikke nødvendigvis bedres framover og vi vil utfordres på å bruke tilgjengelige ressurser (folk, penger, lokaler osv.) klokt, effektivt og bærekraftig.
Vi må stille oss disse spørsmålene:
  • Hvordan fungerer dagens organisering med sju fagseksjoner og seks administrative seksjoner? Kan forskningssentrene organiseres annerledes?
  • Hvordan fungerer samhandlingen mellom fagseksjoner og administrative seksjoner?
  • Hvordan fungerer arbeidsdeling, samordning og dimensjonering for oppgaveløsning og ivaretakelse av samfunnsoppdraget?
  • Har vi de rette stillingene og rollene vi trenger?
  • Hvordan er vår evne til å endre oss i tråd med endrede rammebetingelser og forventninger?
  • Hvilke alternative organisatoriske prinsipper og løsninger kan/bør vi vurdere?

Styringsgruppe og arbeidsgruppe

Evalueringen organiseres som et prosjekt.

Styringsgruppe:

  • Astrid Kvalbein, rektor
  • Kristel Jæger Skorge, direktør

Prosjektgruppe:

  • John Vinge, fagseksjonsleder fagseksjon for musikkpedagogikk og musikkterapi
  • Vivianne Sydnes, pro­fes­sor, fagseksjon for dirigering, sang og kirkemusikk, viserektor fra 1. august 2025.
  • Torben Snekkestad, pro­fes­sor, fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk
  • Camilla Thorkildsen, seksjonsleder studie- og FoU-seksjonen
  • Kai Øderud, seksjonsleder seksjon for økonomi, personal og arkiv
  • Åse Karin Hjelen, fagforeningsrepresentant Parat
  • Roger Arntzen, fagforeningsrepresentant Creo
  • Kjetil Solvik, spesialrådgiver (intern prosjektleder)

Spørsmål?