Og så er det samfunnsfunksjonen. Johansen bruker «avkolonialisering» av den klassiske musikken som eksempel; diskusjonen om at den har bidratt til å fremme et vestlig verdisett som påtvinges andre:
– Noen vil forsvare dens rolle øverst i et hierarki, mens andre mener den står såpas sterkt i seg selv at den ikke vil ta skade. Er konservatoriet en institusjon som tar denne debatten? Prøver vi å vedlikeholde gamle tilstander, eller prøver vi å fornye musikkens rolle i samfunnet, reflekterer han.
Han understreker at han ikke har noen fasit på hvordan disse hensynene kan balanseres. For hvorfor skal konservatoriene bry seg om sin samfunnsstilling i det hel tatt? Kan de ikke bar fokusere på å få studentene inn i den ene enden og ut den andre?
Nei, mener Johansen. Institusjonene trenger sin uavhengighet, ellers står vi overfor større problemer.
– Høyere utdanningsinstitusjoner er også forskningsinstitusjoner, og har som del av sitt ansvar å utvikle kunnskap. Uavhengig av om den kunnskapen er behagelig eller ubehagelig i politisk forstand. De skal fremme kritiske perspektiver på det eksisterende samfunnet, sier han.
– Da kan det bli et demokratisk problem dersom man blir for opptatt av å tilfredsstille de styrende myndighetenes kriterier for hva en relevant høyere utdanning er.
Det skjulte pensumet
I følge Johansen er det ingen grunn til å male fanden på veggen enda, men han mener likevel at institusjoner som utdanner studenter innen musikk burde være sin rolle bevisst. Selv ser han denne rollen som todelt.
– Konservatoriene er kunstinstitusjoner, og kunstens oppgave med å være kritisk til samfunnet rundt seg står sentralt. Men de er også utdanningsinstitusjoner, som er det viktigste instrumentet vi i et demokrati har for å kunne forme morgendagens samfunn. De er del av det systemet som alle kjøres gjennom fra 5- eller 6-årsalderen, sier han.
Derfor er han opptatt av det som kalles «hidden curriculum», eller skjult pensum. Én ting er hva som står i læreplanen, og hva lærerne gjør for å virkeliggjøre planene. Noe annet er verdiene studentene tar med seg etter endt utdannelse.
– Dersom de kommer ut på arbeidsmarkedet med den holdning at én type musikk er suverent hevet over alt annet, da er det ikke fordi det står i pensum. Det er ingen som skriver sånne ting der. Men de har lært det et sted, sier Johansen. – Noe helt konkret, som jeg synes er interessant, er at ett av de fagområdene som har kommet til senest er kurs om hvordan man skal kunne klare seg på arbeidsmarkedet. Mange av studentene vil jo måtte ha jobben sin som frilansere, sier han.