- Les også programkoordinator for master i utøvende musikk, NLA Høgskolen, Ole Fredrik Nordbyes innlegg i Khrono 25. juni: En mulig løsning for morgendagens musikere.
Hvordan ser forholdet mellom dagens musikkutdanning og musikkliv ut? I kunstnermeldingen fra 2013 ble det telt et anslag på rundt 5.000 utøvende musikere i Norge, som arbeidet aktivt med musikk og hadde høyere musikkutdanning*. Ca. 1.000 av disse personene hadde fast stilling som musiker. Det vil si at ca. 4.000 arbeidende musikere med høyere musikkutdanning var frilansere eller selvstendig næringsdrivende, enten på fulltid eller i kombinasjon med annet arbeid.
Hvert år sendes i overkant av 50 unge mennesker ut fra NMH med en ferdig bachelorutdanning innen utøvende musikk. I tillegg utdannes det utøvende musikere fra flere andre studiesteder i landet - hvert år rundt 250 bachelorkandidater nasjonalt. Hvis et arbeidsliv er ca. 40 arbeidsår langt, vil dette gi et tenkt, teoretisk tall på rundt 10.000 (250 eksamenskandidater x 40 kull) utdannede, potensielt arbeidsaktive musikere i Norge til enhver tid. Noen reiser ut, men noen kommer også til fra andre land. Noen av de som studerer musikkpedagogikk vil jobbe som utøvere – men så vil også noen eller mange av de som studerer utøvende musikk uten pedagogikk, gå inn i undervisning. Det er sannsynlig å tenke seg at det er flest aktive blant den yngre aldersgruppen og at en andel faller fra og skaffer seg en sikrere jobb senere i livet.
Hvis det er ca. 10.000 utdannede musikere til enhver tid, mens kunstnerundersøkelsen viser ca. 5.000 aktivt arbeidende, kan det tyde på at det i gjennomsnitt er kun ca. 50 % av de utdannede utøverne som vil arbeide med det de er utdannet til – utøvende praksis – og ca. 50 % vil arbeide med noe annet.
Bare ca. 10 % av disse 10.000 utdannede utøverne vil få fast stilling som musiker, i de i underkant av 1.000 stillingene som finnes. Stillingene er først og fremst orkester- og korps-jobber, og i tillegg finnes noen stillinger i operakor, som distriktsmusiker, som akkompagnatør/repetitør, m.m. Altså er disse stort sett innen det klassiske feltet.