Vi må antagelig spole helt tilbake til 70-tallet og mixtapes for å finne røttene til Spotify og den dominansen strømmede spillelister nå har. Mixtapes oppsto som et resultat av kassetten og ikke minst at Sony lanserte sin Walkman, som gjorde musikk portabel for første gang som allemannseie. Mixtapes var personlige, kuraterte spillelister, kopiert over på kassetter, og så eventuelt delt og kopiert videre. Samtidig brukte radio-verter (Top 40 etc.) egen-kuraterte spillelister for å prøve å holde lytterne bundet til sin frekvens.
Inn i dette universet kom så først forbruker-datamaskiner, så CD/DAT-teknologi som åpnet opp det digitale universet for musikkbransjen. Lydkvaliteten ble bedre, kopieringsmulighetene enormt forbedret. I denne overgangsfasen, rundt millenniumskiftet, var mye av utviklingen på «gateplan» ideologisk drevet: information wants to be free! Å dele musikk uten å forholde seg til selskapenes kopibeskyttelse og musikeres royalties var kult. Hvis noen husker Napster og Pirate Bay, er det i dette landskapet de oppstår, som helter i opposisjon til en grådig musikkbransje.
I årene etter begynte rettsprosessene, noen husker kanskje DVD-Jon, som sto for retten i 2002 på grunn av sitt DeCss-program, som omgikk kopibeskyttelse for filmer. Han ble ikke dømt, men avsluttet virksomheten. Rettsprosessen mot Pirate Bay begynte i 2006 og endte med dom i 2009.
I 2006 kommer Daniel Ek og Martin Lorentzon inn på den digitale musikk-scenen. Disse to var ikke fra musikkbransjen i det hele tatt, men kom direkte fra markedsføring. De registrerte Spotify som merkevare og begynte arbeidet for å etablere en lovlig strømmetjeneste. Bare i løpet av ett år hadde de fått de fleste store labels i verden ombord, og kunne presentere en solid katalog for et stadig stigende antall lyttere. Spotify begynte rundt 2012 med «editorial playlists», som var deres egne ansatte som satte sammen spillelister med fancy navn som Rock This! Most Necessary, 100%lounge osv.
Ek og Lorentzon kjøpte så opp Tunigo, som var markedsledende i spilleliste-kuratering. De ansatte Tuma Basa som skapte The Rap Caviar og plutselig var hiphop tilgjengelig i en musikkbransje som tidligere hadde vært restriktiv til musikkformen. Innen 2016 har Spotify 50 kuratorer ansatt. Målet er hele tiden kvantitet: Å holde lytterne i hånden og følge dem gjennom døgnet med tilpassede lister for morgen, jobb/studier, bussturer, middag, kveldsturer, innsovning osv. Spotify «kurerte» frykten for stillhet med å skape et 24 timers univers av musikk uten skarpe kanter. Spotify knadde konsumentene til passiv lytting: avspilling av bakgrunnsmusikk mens man gjør alt mulig annet.
Musikalsk kvalitet eksisterer ikke som kriterium noe sted i denne utviklingen.