Studieutvalget vedtok å gjennomgå NMHs normer for vekting for å få et mer rettferdig system for tildeling av arbeidstid til undervisning og fagadministrative oppgaver. Forslaget skal sikre at tildelingen av arbeidstid gjenspeiler den virkeligheten og de behovene vi har i forbindelse med undervisningsvirksomheten.
Bakgrunnen for revisjonen er todelt:
- Opprydding: Det har over tid utviklet seg skjevheter og presedenser, som blant annet gjør at tilsynelatende lik undervisning er vektet ulikt. Dette gjør det utfordrende å sikre en konsekvent og rettferdig bruk av vekting som virkemiddel for å beregne arbeidstimer.
- Allokere ressurser: Det er behov for å kunne fordele ressurser til oppgaver som i dag ikke er nok tilgodesett.
Prosess og veien videre
Arbeidet med gjennomgangen kom for alvor i gang høsten 2020. Siden da har det vært avholdt møter med seksjonslederne og studiesjefen, prorektor for utdanning og studieadministrasjonen, og med fagforeningene. Saken skal drøftes i samarbeidsutvalget 28. april, før den skal endelig behandles av Studieutvalget 6. mai. Målet er å implementere de vedtatte endringene fra studieåret 2021/2022.