I Antologien Musikkpedagogikk - mangfold og bærekraft drøfter norske, svenske og danske musikkpedagogiske forskere ulike perspektiver på mangfold og bærekraft i musikkpedagogisk virksomhet og musikkpedagogisk forskning.
Mangfoldkonseptet er i seg selv mangfoldig. Det kan være knyttet til kjønn og seksualitet, etnisitet, sosial klasse, funksjonsevne og alder, eller interseksjonelle synteser av disse perspektivene. I tillegg rommer den musikkpedagogiske forskningen et teoretisk og forskningsmetodisk mangfold. Også bærekraft-konseptet er svært mangfoldig, og kan knyttes til utfordringer av økonomisk, miljømessig, sosial og kulturell karakter.
Antologienes første del inneholder seks kapitler som drøfter ulike mangfoldsproblematikker, med særlig søkelys på betydningen av kjønn, klasse og etnisitet i musikkpedagogisk virksomhet. Disse seks kapitlene følges av tre kapitler i bokens andre del – med fokus på bærekraft-perspektiver. Disse tre kapitlene kretser omkring ulike utfordringer knyttet til bærekraftsutfordringer i høyere musikkutdanningsinstitusjoner, bærekraftige konsepsjoner av musikerhelse blant studenter i høyere musikkutdanning, og naturtapsproblematikk.
Antologiens redaktører er Øivind Varkøy og Siw Graabræk Nielsen, begge professorer i musikkpedagogikk, og ledere av forskningssenteret CERM (Senter for utdanningsforskning i musikk) ved Norges musikkhøgskole.
Boken utgis åpent tilgjengelig hos NMHs samarbeidspartner Cappelen Damm Forskning.