Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Boklansering og debatt: Trenger vi mangfold i (høyere) musikkutdanning?

Bokomslag: Illustrasjoner av forlagene i Cappelen

Forskere fra Senter for utdanningsforskning i musikk (CERM) publiserer to bøker som fokuserer på musikkundervisning, musikkutdanning og mangfold våren 2025

  • Sidsel Karlsen: Normkritisk musikkpedagogikk – mangfold og ansvar. Cappelen Damm Akademisk.
  • Øivind Varkøy og Siw Graabræk Nielsen (Red.): Musikkpedagogikk – mangfold og bærekraft. Cappelen Damm Forskning.

Boklansering og debatt skjer på Litteraturhuset (Kverneland) 19. juni 2025 fra 18.00 til 20.30 (Facebook.com)

Arrangementet strømmes også. Med seg har forfatterne og redaktørene Hans Ole Rian (Creo), Siri Kvambe (Samspill International Music Network) og Anders Rønningen (Norsk kulturskoleråd).

Bidragsyterne til bøkene

  • Mari Ystanes Fjeldstad
  • Runa Hestad Jenssen
  • Guro Gravem Johansen
  • David Thorarinn Johnson
  • Sidsel Karlsen
  • Rose Martin
  • Una MacGlone
  • Siw Graabræk Nielsen
  • Frederik Pio
  • Veronica Ski-Berg
  • Gaute Storsve
  • Ioannis Theodoridis
  • Ylva Hofvander Trulsson
  • Øivind Varkøy

Normkritisk musikkpedagogikk – mangfold og ansvar

Her undersøker forfatter Sidsel Karlsen hvilke normer og verdigrunnlag som eksisterer i musikkpedagogisk virksomhet, og hvordan privilegier skapes og opprettholdes i slike sammenhenger. Boken utfordrer leseren til å stille spørsmål ved vedtatte sannheter om musikk og musikkundervisning og gir et godt grunnlag for å arbeide som musikkpedagog i et samfunn preget av mangfold. Forfatteren diskuterer musikkpedagogisk virksomhet i relasjon til kjønn og seksualitet, kultur og etnisitet, sosial klasse og funksjonsnivå. Hun viser hvordan en kan forholde seg normkritisk både til musikere og musikkpedagogers egne historiske forutsetninger og undervisningstradisjoner og til det store mangfoldet av musikkpedagogiske praksiser som foregår i dagens samfunn. Boken er skrevet for deg som skal arbeide med, og undervise i, musikk, og som har musikkpedagogikk som fag i høyere musikkutdanning eller lærerutdanning. (sakset fra bokomtalen på utdanning.cappelen.no)

Musikkpedagogikk – mangfold og bærekraft

I Antologien Musikkpedagogikk - mangfold og bærekraft drøfter norske, svenske og danske musikkpedagogiske forskere ulike perspektiver på mangfold og bærekraft i musikkpedagogisk virksomhet og musikkpedagogisk forskning.

Mangfoldkonseptet er i seg selv mangfoldig. Det kan være knyttet til kjønn og seksualitet, etnisitet, sosial klasse, funksjonsevne og alder, eller interseksjonelle synteser av disse perspektivene. I tillegg rommer den musikkpedagogiske forskningen et teoretisk og forskningsmetodisk mangfold. Også bærekraft-konseptet er svært mangfoldig, og kan knyttes til utfordringer av økonomisk, miljømessig, sosial og kulturell karakter.

Antologienes første del inneholder seks kapitler som drøfter ulike mangfoldsproblematikker, med særlig søkelys på betydningen av kjønn, klasse og etnisitet i musikkpedagogisk virksomhet. Disse seks kapitlene følges av tre kapitler i bokens andre del – med fokus på bærekraft-perspektiver. Disse tre kapitlene kretser omkring ulike utfordringer knyttet til bærekraftsutfordringer i høyere musikkutdanningsinstitusjoner, bærekraftige konsepsjoner av musikerhelse blant studenter i høyere musikkutdanning, og naturtapsproblematikk.

Antologiens redaktører er Øivind Varkøy og Siw Graabræk Nielsen, begge professorer i musikkpedagogikk, og ledere av forskningssenteret CERM (Senter for utdanningsforskning i musikk) ved Norges musikkhøgskole.

Boken utgis åpent tilgjengelig hos NMHs samarbeidspartner Cappelen Damm Forskning.

Kontakt hovedforfatter og redaktørene

Artikler relevante