Debatten om kunstfag i skolen fortsetter, og professor Varkøy ytrer seg i 10. januar-utgaven av Morgenbladet. Han mener at nyttetenkningen rundt kunstfagene er forflatende, og bruker et eksempel fra Klassekampen i november, der forfatterne skrev om hvordan kunstfag gjør elevene bedre i matematikk.
Øivind Varkøy om kunstens egenverdi
Professor og musikkviter Øivind Varkøy skriver om kunstens egenverdi og koblingen mellom livet og kunstopplevelsen.
Bokdebatt
Tidligere har også Bernhard Ellefsen kommentert boken Kulturskolen. Fritidsarena og kulturpolitisk mikrokosmos av Mari Torvik Heian og Ola K. Berge, som igjen har svart flere ganger på kritikken. Varkøys kronikk følger blant annet opp disse.
Egenverditenkning handler ikke om å koble kunsten og kunstopplevelsene fra livet, men på livet.
Professor
Professoren spør hva egenverdi egentlig er, og om kunstens egenverdi blir sett på som elitistisk. Han oppfordrer til mer snakk om denne egenverdien, men uten å falle tilbake på gammeldagse klisjeer – og kaller den nevnte nyttetenkningen for en totalitær og anti-humanistisk tendens.
– Poenget er at kunstfaglig undervisning først og fremst handler om å gi barn og unge gode kunstopplevelser – uten å tenke på «hva det er godt for».