Improvisasjon handler om mengdetrening, og lysten til å gå inn i det, ifølge Endresen.
– Jo mer du gjør det, jo mer forstår du av prosessen og jo modigere blir du på å komme med egne ideer og impulser. Ikke minst blir du en bedre lytter. Du hører flere lag i musikken. Utforskning av eget instrument er noe man selvfølgelig jobber mye med innenfor dette faget, påpeker hun.
Talent og tid til å blomstre
Mengdetrening, metoder og refleksjon og litteratur om emnet til tross – det hviler noe udefinerbart, nærmest mytisk over improvisasjonens natur. Sidsel ønsker definitivt å avmystifisere improvisasjon som begrep og forestilling.
Hva er et jazztalent, Sidsel Endresen?
– Jeg synes talent er et forferdelig begrep. En ting er hvordan man skal definere det, et annet spørsmål er – når. På hvilket tidspunkt vet man at noen har et talent? Det er et problem ved opptakssystemet fordi søkere som blir avvist kanskje kunne blomstret hvis de bare hadde fått den tiden, hjelpen og ressursene rundt seg som skolen tilbyr.
Du hører det ikke umiddelbart?
– Jeg mener jeg kan høre hvis noen har noe spesielt, men samtidig spyr jeg litt av min egen overbevisning om dette. Et jazztalent er den jeg allerede på opptaksprøven tenker at kommer til å klare seg, uavhengig av skolen eller ikke. Men man kan også blomstre i løpet av noen år med jobbing og bli det man kaller et talent. Halvparten av talentet ditt er rent arbeide.
Økende mistenksomhet
At premisset om at kunstnere skal utdanne nye kunstnere er noe Endresen håper NMH vil opprettholde også i fremtiden.
– Hele utdanningssystemet er så knyttet opp til store samfunnsmessige spørsmål. Jeg mener kunstens rolle og posisjon burde vært mye større. Hvorfor kutter de ned på kreative fag allerede fra barneskolen av, når all forskning viser hvor viktig det er for utviklingen av barn og unge?! Det at man blir smart av å holde på med musikk, er så forsket på at det ikke er noen vits å diskutere. Men i forrige valgkamp var det ikke et eneste parti som hadde kultur på agendaen. Dette er alarmerende. Jeg ser også at den generelle mistenksomheten overfor kunstnere er økende i Norge, sukker Endresen.
En brannmur mot fascisme
Hun ser på kunsten som en brannmur mot fascisme. Til alle tider har kunstnere vært en buffer mot fascistisk tankegang og holdninger, mot rasisme og undertrykkelse .
– Musikk handler veldig mye om samarbeid og det å lytte til andre. Når du holder på med musikk, holder du ikke på med krig, eller å posisjonere deg eller å få makt. I hvert fall ideelt sett. Jeg håper det fortsatt er interesse for improvisert musikk, som jazzmusikk per definisjon er, også i fremtiden. Og at bevilgende myndigheter sørger for at kunstutdanningen blir prioritert, påpeker Endresen.
Hva vil du trekke frem av milepæler i løpet av de 20 årene jazzutdanningen har vært?
– Pilemæler – gud, neiii, ler Endresen.
Hun vil heller snakke om en gradvis utvikling i løpet av disse årene.
– Da jeg vokste opp musikalsk, var det nesten ingen som hadde musikkskole-utdanning. Vi var autodidakte, det var «learning by doing» og møysommelig utvikling av egne metoder. Nå utdanner vi stadig flere musikere, og det fører med seg noen problemstillinger. For rent teoretisk er det jo ikke plass til alle. Dette er noe lærerkollegaene her på NMH snakker mye om. Hva slags forventninger kan vi gi studentene? En god del av de som uteksamineres finner seg viktige og verdifulle jobber som er knyttet opp til musikk. Det er ikke bortkasta selv om du ikke lager deg en musikerkarriere selv. Men forventningen vi skaper hos studentene om at om at vi utdanner dem til et liv som kunstner bør vi se mye nøyere på.
Et fordømt ekkokammer
De som går for et mulig liv i rampelyset – eller randsonene av det, kan ha nytte av Endresens «reality check»:
– Det er ikke en kjeft der ut som bryr seg om du spiller eller ikke. Derfor må du brenne for saken selv!
Ruster du studentene for å kunne leve som ikke-kommersielle artister?
– På NMH får man hele tiden respons og lever i en beskyttet kokong. Virkeligheten er en helt annen, og det vil være perioder der det ikke er noen interesse for det du holder på med. Jeg prøver å ruste studentene til å tåle de svingningene og være klar over at de kommer, påpeker Endresen.