Som annen forskning er kunstnerisk utviklingsarbeid tredelt: Forskningen springer ut fra et spørsmål, som deretter undersøkes gjennom en prosess, og som deles med fellesskapet.
Spørsmålene i et kunstnerisk utviklingsarbeid bunner gjerne i en undring eller nysgjerrighet som kunstneren eller musikeren har innenfor sin egen praksis. Dette nysgjerrighetsområdet undersøkes, prøves ut og reflekteres over, alene og i fellesskap.
Arbeidsmåtene som brukes, speiler prosjektets natur og følger den kunstneriske praksisen. Arbeidsprosessene fordrer nysgjerrighet og vilje til å eksperimentere, med mål om å oppdage nye perspektiver og muligheter.
Formidlingen av nye innsikter som oppstår gjennom den kunstneriske prosessen kan foregå muntlig, skriftlig, i form av konsertpresentasjoner, video eller lydinnspilling eller på andre relevante måter. Deling underveis i en prosess kan åpne for at andres erfaringer og ideer trekkes inn i arbeidet og tilfører nye perspektiver. Formidling av kunstnerisk utviklingsarbeid kan foregå internt på NMH i ulike formater, på nasjonale og internasjonale arenaer og på digitale plattformer.
Kunstnerisk utviklingsarbeid ved NMH kan være undersøkelse og utvikling av for eksempel:
- interpretasjonspraksiser
- instrumentale praksiser
- improvisasjonspraksiser
- traderingspraksiser
- komposisjonspraksiser
- historiske praksiser
- teknologiske praksiser
- musikalske roller
- skapende og medskapende praksiser
- radikale eller omveltende prosesser
- nye kunstneriske og musikalske sammenhenger
- tverrfaglige og tverrkunstneriske undersøkelser
- kunstneriske undersøkelser som tematiserer estetiske, kuratoriske, sosiale, politiske og filosofiske spørsmål
- andre relevante praksiser og prosjekter
Det finnes mange måter kunstneriske prosesser kan åpnes opp og deles med andre. Gode eksempler finnes i de ferdige Ph.D.-prosjektene i kunstnerisk utviklingsarbeid ved NMH og de større kunstnerisk utviklingsarbeids-prosjektene. Du kan også finne slike prosjekter ved å bla i eksposisjoner i den internasjonale delingsportalen Research Catalogue, eller i det nordiske magasinet for kunstnerisk forskning, Vis Journal.
Her følger noen eksempler på ulike formater for deling:
- Søren Rastogi (DKDM i København) viser fra en øveprosess gjennom korte videoer. I denne videoen forteller han om prosjektet, og her er et eksempel på en av hans øvevideoer.
- Morten Qvenild åpnet opp prosesser i prosjektet “HyPersonal Piano” gjennom en åpen logg.
- Karin Hellqvist har fortalt om en samarbeidsprosess med en komponist i denne lyd-artikkelen.
- Liv Kristin Holmberg har delt fra prosjektet “Kunstliturgien” blant annet gjennom en samtaletekst.
- Øyvind Brandtsegg (NTNU) viser fra egne arbeidsprosesser ved å kombinere korte tekster og lydklipp.