Mandag 18. oktober ble statsansatteundersøkelsen sendt ut til et representativt utvalg statsansatte. Utsendelsen skjedde via både e-post og SMS.
Siste frist for å svare er 31. oktober.
Hensikten med undersøkelsen
Den statlige arbeidsgiverpolitikken skal bidra til at statlige virksomheter oppfyller samfunnsoppdraget, gjennom å rekruttere, utvikle og beholde kompetente medarbeidere.
– For å videreutvikle arbeidsgiverpolitikken i staten, er det helt sentralt at vi får tilbakemeldinger fra både ledere og medarbeidere om hvordan de har det på jobb. Det er dere som vet hvor skoen trykker i hverdagen. Deres innspill er derfor svært viktige for oss, presiserer Gisle Norheim, Statens personaldirektør.
Fakta om undersøkelsen
- Statsansatteundersøkelsen gjennomføres hvert tredje år.
- Undersøkelsen skal gi et overordnet bilde av hvordan statlige ansatte opplever ulike sider av sin arbeidssituasjon.
- Resultatene skal gi et kunnskapsgrunnlag for å videreutvikle statens sentrale arbeidsgiverpolitikk.
- Undersøkelsen er anonym.
- Resultatene vil bli publisert på nyåret.
- Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har det faglige ansvaret for undersøkelsen på vegne av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
- Selve undersøkelsen sendes ut av SSB, mens svarene går til DFØs samarbeidspartner Rambøll gjennom verktøyet SurveyXact.
Nytt av året
Forrige undersøkelse ble gjennomført i 2018 (dfo.no). Statsansatteundersøkelsen 2021 vil i hovedsak være en videreføring av 2018-undersøkelsen. Men det er også noe nytt i årets undersøkelse. De ønsker å få innsikt i erfaringer fra pandemiperioden, og et samarbeid med OECD innebærer blant annet noen spørsmål om tillit.
– Samarbeidet med OECD bidrar også til at vi kan sammenligne resultatene våre med tilbakemeldinger fra statsansatte i andre land, forteller Simen Hustad, prosjektleder for statsansatteundersøkelsen i DFØ.
Høy svarprosent viktig for analysene.