Temaet er ikke bare sentralt for musikk, men for hele kunst- og kulturfeltet, ifølge dosent Andreas Sønning, som har et sterkt engasjement for samfunnsrelevans og forbindelsen mellom kunst og marked. European Creative Futures (ECF) er kanskje det man kan kalle hans hjertebarn.
Sønning peker på at det utdannes et stort antall kandidater innen scenekunst, men det finnes få faste stillinger. Han mener sterke miljøer hegner om kvalitet, tradisjoner og kunstnerisk integritet, og dette er det viktig å videreføre og sette i samfunnsrelevante rammer på tvers av sektorer og målgrupper.
– Mange utøvende og skapende scenekunstnere satser kun på offentlige midler for sitt profesjonelle virke og tenker ikke på seg selv som tjenesteytere i markeder.
Videre kan han fortelle at EU har uttalt klare forventninger og krav til all høyere utdanning, om å inkludere innovasjon og entreprenørskap, og at flere internasjonale undersøkelser (blant annet PolyFonia AEC 2014) har konkludert med at særlig musikkfeltet ikke har respondert skikkelig på dette kravet.
– I 2023 etter mangeårig digitaliseringsprosess og nye rammebetingelser for musikkindustrien, er behovet for å fornye utdannelse og yrkeskompetanse enda mer relevant.