Det var ikke åpenbart at han skulle bli musiker før etter videregående.
– Jeg gikk realfag, forteller pianist, komponist, musikkteknolog, produsent, forsker, professor – og påtroppende prorektor – Morten Qvenild. Heldigvis sa det pang da han begynte på Toneheim folkehøgskole.
– Så satt vi der i kjelleren og øvde standardlåter nærmest døgnet rundt i et år.
Derfra bar det videre til livet som NMH-student, og en nesten 25 år lang turnévirksomhet med 1200 konserter og 120 utgivelser så langt, og jobbing med alt fra jazz og pop til klassisk orkester og avantgarde.
Drømmescenario
Nå er livet like intenst og sammensatt med arbeid, samboer og to barn, men fokuset har på naturlig vis glidd over på å løfte frem og fasilitere for andre. Det er en tid for alt, og han kjente gjennom 30-årene, og et kunstnerisk doktorgradsarbeid, at behovet for en kunnskapsdeling fra en aktiv utøvende karriere presset seg frem. Men selv om mange av erfaringene fra frilanslivet kan være nyttige for en prorektor, tror han at tenkemåten er litt annerledes i den rollen han går inn i nå.
– Jeg kan ikke bare være en utøverstemme, men ønsker å tenke større rundt hva andre folk trenger. Jeg må ut og snakke med folk, på en annen måte og mer enn når jeg sitter med et eget prosjekt og genererer alt fra en egen kunstnerisk kjerne. Aspekter fra fagfeltet og kunstutøvelsen gjennom eget arbeid vil allikevel være i bunn hele tiden. Utøveraspektet i musikklivet slik det ser ut er helt sentralt for hvordan vi skal lage utdanning.