Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Musikere uten grenser

Wouter Torringa med trioen Blue Woods Trio, sammen med pianist Isak Austnes Brekken og slagverker Martin Ulvin.

Kan jazz-fiolinister, klassiske pianister, akkordeonister, musikkteknologer og hardingfelespillere studere musikk på samme studieprogram? Svaret er et rungende ja – på Det frie masterstudiet (FRIMA).

Vi har snakket med tre av dem – alle med konsertprosjekter denne høsten. Wouter Torringa og Soohyun April Jang har begge bakgrunn som jazz-fiolinister, mens Olaf Andreas Strand har studert klassisk klaver.

Nederlandske Wouter sitt prosjekt handler om forholdet mellom utøver og publikum – en innfallsvinkel som naturlig nok resulterer i en del utprøving av nye måter å oppleve musikk på.

– Jeg jobber mye med å plassere utøverne rundt publikum, så tilhørerne virkelig blir oppslukt av lyden.

Samtidig jobber han med å få blandingen av jazz, fri improvisasjon og klassisk samtidsmusikk til å fungere som en enhet. Å bygge bro mellom disse ulike verdenene, beskriver han det som.

Blue Woods Trio 07/10/2025

Dette nye trio-prosjektet utforsker kombinasjonen av vokal og strykeinstrumenter med preparert piano og en spennande sammensetning av perkusjonsinstrumenter.

Les mer om konserten.

Et nytt kapittel

April fra Sør-Korea har reist enda lenger i sitt prosjekt. Hun bruker lyder fra universet og utforsker frekvenser fra rommet, som hun oversetter til lyd og bruker som grunnlag for samtidsmusikk.

Hun har allerede både bachelor og master i jazzfiolin, men på FRIMA er sjangergrensene visket ut. Det kaller hun en velsignelse, og studieprogrammet ga henne mulighet til å fortsette å jobbe med sitt eget prosjekt.

– Det forrige prosjektet mitt handlet om teksturell improvisasjon av naturlyder. Så jeg utvidet det på en måte bare til et nytt kapittel; samtidskomposisjoner om universet kombinert med flere nye, teksturelle klanger, forklarer hun.

Personlighet

Mo i Rana-væringen Olaf søker innover i utøveren på veien mot optimal formidling. Musikkhistorie har en viktig plass i prosjektet hans, og han mener at musikk alltid bør være personlig og ha et eget uttrykk, også når man jobber med flere hundre år gammelt veletablert repertoar.

– Jeg har jobbet med dette som noe jeg kan dykke inn i for selvutvikling, ikke bare som rekonstruksjon av et fremmed objekt fra den fjerne fortid.

FRIMA er det perfekte miljøet for å dypdykke inn i det jeg selv ønsker, uten å være bundet av sjangre.

Soohyun April Jang, FRIMA-student og fiolinist
Potrett av Soohyun April Jang med fiolin.

Samtidig jobber han i likhet med de andre med eget materiale, og forsøker å blande for eksempel renessansemusikk med rytmisk musikk og improvisasjon.

– Improvisasjon er på et vis nøkkelen når du snakker om personlig utøving, legger han til

Å skue lenger

April tror at FRIMA er ideelt for musikere som ikke føler seg helt hjemme innenfor satte rammer, noe hun som jazz-fiolinist har kjent på selv.

– Det er det perfekte miljøet for å dypdykke inn i det jeg selv ønsker, uten å være bundet av sjangre.

Wouter har samme opplevelse:

– Jeg har egentlig aldri passet inn i noen boks, så jeg lette etter en master der du kunne følge din egen vei. Og det er ikke mange mastere i Europa som er sånn.

– Jeg følte behov for å skape musikk på en mer kreativ mate, sier Olaf. – Men jeg ville fortsette å spille renessansemusikk og klassisk. Jeg ville bruke det jeg hadde på nye måter. FRIMA har latt meg utvide perspektivet mitt selv om jeg fortsatt jobber i samme sjanger.

Improvisasjon er på et vis nøkkelen når du snakker om personlig utøving.

Olaf Andreas Strand, FRIMA-student og pianist
Portrett av Olaf Andreas Strand foran gul vegg.

Frihet kommer dog med et visst ansvar, påpeker Wouter.

– Det kan være veldig utfordrende å selv ha ansvar for hva du skal lære. Men jeg synes det er så verdifullt å stille deg selv de spørsmålene hver dag, og skape ditt eget språk. Jeg mener at det er akkurat det miljøet trenger – folk som skuer lenger enn til det som allerede er der.

Ulikhet til felles

Hvordan er det å gå på et så lite homogent studieprogram? Wouter mener tilbakemeldingene fra medstudentene er nyttige for å flytte blikket ut av sin egen boble.

– Det er også superspennende å gi tilbakemeldinger på ting du egentlig ikke kan så mye om, eller som du har en annen måte å jobbe med på. Å dele kan virkelig åpne deg for hvordan å lytte og utvikle deg.

Olaf utbroderer:

– Siden FRIMA ikke er sjangerspesifikt, må du virkelig tenke over hva du gjør og hvorfor du gjør det. Du kan ikke bare si «det er sånn det er.»

Jeg har egentlig aldri passet inn i noen boks, så jeg lette etter en master der du kunne følge din egen vei. Og det er ikke mange mastere i Europa som er sånn.

Wouter Torringa, FRIMA-student og fiolinist
Wouter Torringa som spiller fiolin.

NMH-studenter er generelt åpne, og April forteller at studenter på andre studieprogram ofte er nysgjerrige på FRIMA-studentenes prosjekter. Selv medvirker hun ofte i både klassiske og jazzrelaterte prosjekter.

– Den variasjonen påvirker også mitt eget prosjekt i stor grad – deres prosess og måte å jobbe på, og om jeg kan lære av den reisen.

Har FRIMA-studentene mest til felles eller store forskjeller seg imellom?

– Jeg tenker at vi for det meste gjør ulike ting, men det gjør det desto mer interessant å se hva vi har til felles, sier Olaf.

– Vi har til felles at vi alle utforsker vår egen lidenskap, legger Wouter til.

Muligheter og uttrykk

April har allerede holdt en konsert i skrivende stund: i slutten av september spilte hun egen musikk fra 2019-albumet Inscape, med strykekvartett og band. Nordisk natur var en stor del av inspirasjonen hennes i det tidligere prosjektet. I juni 2026 kan publikum høre resultatet av det nåværende prosjektet Woozoo – Interstellar Voyage, som fremdeles er under arbeid.

Strand solo 14/10/2025

FRIMA-student Olaf Andreas Strand spiller masterkonsert med improvisasjon.

Les mer om konserten.

Wouter inviterer til to konserter denne høsten: 7. oktober med egen trio bestående av fiolin, piano og slagverk, der improvisasjon og utvidede teknikker står sentralt. 29. oktober viser han frem et direkte resultat av FRIMA-prosjektet, med utøvere som beveger seg fritt blant publikum og videoavspilling parallelt. Selv om han har skrevet musikken til begge fremføringene, beskriver han dem som i veldig ulike lydverdener.

På Olafs konsert blir det ren improvisasjon forankret i ulike musikalske språk. Han skal spille helt alene, og forteller at planen er å «stole på skjebnen» og spille det som dukker opp der og da.

– Ingen steder å gjemme seg, sier han smilende.

Til våren planlegger FRIMA-klassen en felles konsert. Programmet er ikke klart ennå, men Wouter oppsummerer:

– Jeg tror det blir en overraskende konsert der det blir mange ulike ting å lytte til, og du kan oppleve alle de forskjellige mulighetene og uttrykksmåtene.

Proximity 29/10/2025

Proximity er en tverrfaglig forestilling som utforsker avstand – fysisk, emosjonell og sosial.

Les mer om konserten.

Artikler relevante