Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Spontan-komponistene

NMH- trioen TryΔngles spiller debutkonsert i grenseland mellom komposisjon og improvisasjon.

Gitarist Stefano Boggiani fra Italia begynte med rock og blues, før det i tenårene ble stadig mer jazz. Han ble ferdig med en master i utøvende jazz og improvisert musikk på NMH i mai, og nå tar han videreutdanning i improvisasjonsbasert samtidsmusikk. Men ifølge Stefano spiller han ikke så mye mainstream jazz lenger – nå handler alt om komposisjon og improvisasjon.

Dyp lytting

TryΔngles bruker begrepet «spontan kollektiv komposisjon» når de beskriver musikken sin.

– Vi prøver å lande i en slags struktur eller form som ligner en nedskrevet melodi, forteller Stefano.

Det gjør de ved dyp lytting seg imellom – for eksempel ved at én musiker introduserer et veldig simplistisk musikalsk element, som deretter utvikles og berikes av de andre to.

Musikk som utvikler seg konstant, med veldig, veldig subtile forandringer.

Stefano Boggiani om konserten 16. november
Stefano Boggiano spiller el-gitar.

Et av spørsmålene Stefano stilte i masterprosjektet sitt, var hvor mange måter en komposisjon kan fungere en kilde til improvisasjon på.

– Uttrykket vi ønsker oss er musikk som utvikler seg konstant, med veldig, veldig subtile forandringer.

For å få til denne effekten skal Stefano også bruke elektronikk med looper og lydmanipulasjon.

Stort spenn

Stefano skryter av bandkollegene sine. Han forteller blant annet om multi-instrumentalist Erlend Albertsen, som har tatt master i kontrabass på NMH, men på denne konserten skal spille fretless el-bass og sopran-saksofon.

Å veksle mellom å enten ha bass eller saksofon i besetningen, gjør at det dynamiske spennet og graden av rytme i låtene blir helt forskjellig, alt ettersom.

TryΔngles 16/11/2024 kl. 19:00

TryΔngles er ein Oslo-basert trio som arbeider med spontan kollektiv komposisjon, gjennom tolmodig utvikling av musikalske element.

Les mer om konserten

Trommeslager Bruno er også italiensk med base i Norge. Han har akkurat blitt ph.d.-stipendiat på Grieg-akademiet i Bergen.

Skal omringe publikum

Planen for konsertopplevelsen i Majorstua kirke er å sitte vendt mot hverandre i midten av rommet, med publikum rundt seg.

– Siden denne musikken er så rolig og nesten ambient, vil vi ha et mer oppslukende oppsett. Det kan være lettere for publikum å lytte ordentlig da.

Elektronisk jazz eller ambient er kanskje ikke det folk flest forbinder med konsert i et kirkerom, men med tanke på musikkens meditative, atmosfæriske stemning, tror Stefano at lokalet taler til trioens fordel.

– Vi kan bruke klangen i rommet til vår fordel, sier han, og forteller at den greske bokstaven Delta som A-ens stedfortreder i TryΔngles er ikke tilfeldig.

– Den er ofte brukt som et symbol på utvikling eller forandring. Kontinuerlig evolusjon.

Artikler relevante