Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Musikk kan bidra til ekskludering

Utsnitt av bok-forside som viser Operahuset i Oslo som speiler seg i vannet.

En ny bok utforsker hvordan musikk kan skape sosial ulikhet og utenforskap, like mye som inkludering og demokratisering.

Musikk er ikke bare en aktivitet som skaper mening og fellesskap. Musikken er også et sosialt spill som rommer motsetninger og konflikter, og som kan bidra til sosial ulikhet og ekskludering.

Dette temaet utdypes i den nye boken «The double game of music – Paradoxes of power, status and class in music education», redigert av blant andre NMH-forskerne Anne Jordhus-Lier og Siw Graabræk Nielsen. I tillegg til redaktørene er også NMH-professor Sidsel Karlsen blant medforfatterne.

I en verden hvor musikk gjerne hylles som et viktig verktøy for inkludering og demokratisering, representerer denne boken en alternativ stemme.

Forfatterne utforsker musikkundervisning og musikkpedagogikk i bred forstand som en rekke spill – hvert med sine egne regler, spillere, verdier og valutaer. Leseren blir utfordret til å tenke nytt om betydningen av musikk og musikalsk oppdragelse i utforming, opprettholdelse og mulig endring av kulturelle og sosiale strukturer.

Boken kan bestilles allerede nå, og blir åpent tilgjengelig på forlaget Manchester University Press sin hjemmeside fra 16. desember.

Offisiell lansering finner sted på Litteraturhuset 22. januar 2026. Mer informasjon om dette kommer.

Redaktører for boken er Live Weider Ellefsen, Petter Dyndahl, Anne Jordhus-Lier og Siw Graabræk Nielsen, og kapitlene er medforfattet av Sidsel Karlsen, Ingeborg Lunde, Kari Marie Manum, Friederike Merkelbach og Odd Skårberg, alle med tilknytning til Universitetet i Innlandet og/eller Norges musikkhøgskole.

Bok-forside som viser Operahuset i Oslo som speiler seg i vannet.

Bokens bidragsytere

Artikler relevante