Det massive murbygget kaster tiltrengte skyggeflekker på gressplenen foran Ila fengsel og forvaringsanstalt. Sola flommer inn gjennom piggtrådgjerdene, og det er som om musikken fra den lille, provisoriske scenen, blåser nytt liv til luftegården. Mens en lar seg rive med av rytmene med forsøksvis dansing, lener andre seg tilbake, lukker øynene og lar tonene trekke dem ut av hverdagens monotoni.
Det er duket for luftegårdsfestival – en minifestival i regi av Oslo jazzfestivals talentprogram Oslojazz Talent – der studenter fra Musikkhøgskolen og andre utdanningsinstitusjoner med rytmisk og jazzbakgrunn, får sjansen til å opptre i en utradisjonell setting. I år var det 98 band som søkte, og åtte som ble valgt ut.
Innimellom musikknumrene mingler musikerne med de innsatte, og det kan se ut som om skillet mellom artist og fange er visket fullstendig ut. Damen som holder tak i det hele, heter Bente Almås. Etter over 14 år med konserter, workshops og luftgårdsfestivaler i norske fengsler, går Musikkhøgskolens førstelektor i musikkpedagogikk og musikkterapi snart av med pensjon.
– Jeg kommer nok ikke til å gi meg helt, men det kan ikke fortsette slik det er nå, sier Almås, om fengselsprosjektet som har vært hennes hjertebarn i så mange år.
– Jeg har brukt mye av min indre drivkraft, tid og energi på å bygge opp prosjektet slik det fremstår i dag og det vil leve videre, men i en annen form. Jeg vet én ting: Innsatte og studenter (og jeg) vil fortsette å møtes – og musikken vil fortsette å gjøre jobben, understreker Almås.