Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

NMH-studenter i Libanon

Barn fra 6 år til 18-19-år, små og store ensembler, varierende spillenivå. Foto: Signe Kalsnes

For første gang på flere år dro studenter og ansatte ved NMH til Libanon i 2019 for å drive musikkaktiviteter blant flyktninger.

Fem studenter og tre lærere på praktisk-pedagogisk videreutdanning (PPU) reiste fra 4. til 9. desember til flyktningleiren Rashedieh i Sør-Libanon for å ha praksis i å lede blanda ensembler.

I leiren underviser de og leder små og store ensembler der både instrument-sammensetning og spillenivå varierer stort. Her deltar barn fra 6 år til ungdommer i 18-19-årsalder – ofte så mange som 50 i fullt ensemble – så praksisen byr på mange utfordringer både musikkfaglig og pedagogisk.

Libanonprosjektet

I mer enn 10 år har Norges musikkhøgskole vært engasjert i utviklingen av et brobyggende musikkprosjekt blant libanesere og palestinske flyktninger i Libanon.

Engasjementet i Libanonprosjektet omfatter utvikling av musikkaktiviteter i palestinske flyktningeleire, etablering av musikk som undervisningsfag på flere libanesiske skoler og bruk av musikk i helsearbeid for barn med spesielle behov.

Aktiviteten til NMH i Libanon har bidratt til å bygge opp et stort ensemble med mange deltakere over mange år. – I perioden 2005-2014 reise vi en gang årlig med bachelorstudenter i musikkpedagogikk, men grunnet Syria-krigen har ikke studentene deltatt de siste årene, forteller Signe Kalsnes.

– Grunnet Syria-krigen har ikke studentene deltatt de siste årene.

Signe Kalsnes, professor
Barneorkester. Små barn står foran på rekke og spiller fiolin. Bak spiller større barn flere intrumenter på en scene. Flagg og bannere. Dirigent med ryggen til.

Deltakerne i Libanon

Studentene som reiste var Kristoffer L. Dokka, Håvard Ersland, Thea H. Haugen, Tarjei K. Lienig og Julie Yuqing Ye. Lærerne var Vegar Storsve, John Vinge og Signe Kalsnes.