Velkommen til den høytidelige avslutninga av studieåret 2024 til 2025 på Norges musikkhøgskole.
Og stor takk til Lukas, Sandra, Astrid, Amund og Johanne som åpnet programmet med en lur-fanfare. Den har tittelen PRELURIUM – komponert av Wolfgang Plagge, opprinnelig skrevet til festivalen Lyden av musikkhøgskolen i 2020.
Mange av oss husker den festivalen – som ble avlyst på grunn av covid-pandemien. I samme periode var det heller ikke arrangementer som dette.
Da vi gikk i gang igjen etter pandemien – og jeg var ny som rektor – var vi først i tvil om hvor viktig en markering som dette egentlig var for studentene. Mange her er ferdige med eksamenene sine lenge før 20. juni og har reist ut av byen. Ikke alle kan være her.
Overskrift
Men vi erfarte raskt at slike ritualer var viktige for mange – avgangsstudenter med familie, andre studenter, kollegiet på NMH. Å samles og feire noe av det vi har oppnådd, hver for oss og sammen, det siste året, har en verdi. Det blir satt pris på, og vi som er her representerer flere.
En semesteravslutning innebærer selvsagt en avslutning. Men mer enn det er den egentlig et overgangsrituale. Fra studier til arbeidsliv eller fra bachelor til master eller andre utdanninger, her eller andre steder.
Slike overganger kan oppleves ulikt. Kanskje er det deilig å være ferdig, kanskje er det skummelt. Kanskje vet dere masse om hva dere har lyst til å gjøre etter dette, men ikke like mye om hva dere skal eller kan – særlig om dere også skal betale husleie og andre nødvendige utgifter.
Arbeidsliv
Veiene ut i musikkarbeidslivet kan være mange.
For min del ble jeg nylig minnet om noen av mine første steg ut av NMH, da jeg fikk være med å feire at Det Norske Solistkor fylte 75 år. Samtidig tok vi avskjed med Grete Pedersen som har vært dirigent og kunstnerisk leder i koret i 35 år – og som også jobber her på NMH – og neste år skal videre ut i verden, til Yale i USA.
Det ble en storslått feiring, på Festspillene i Bergen og på flere ulike scener i Oslo. Selv var jeg med på konserten i Universitetes aula i Oslo, rammet inn av maleriene til Edvard Munch. Jeg skal vende tilbake til det rommet seinere, men først:
Da jeg var ferdig med det som het hovedfag den gangen – litt før Solistkoret fylte 50 år – ble koret en viktig oppdragsgiver for meg i mine første år som frilanser og deltidsansatt. Det skulle bli et spennende yrkesliv med musikk, som etter hvert førte meg tilbake til en doktorgrad og – etter enda en runde utafor huset – en rektorjobb her på NMH.
Oversktift
I årene etter studiene var jeg med på mange flotte og spennende musikalske prosjekter. Det var givende og spennende. Samtidig var det et liv der jeg kjente på sårbarhet og prestasjonspress og konkurranse, og ikke alt var like greit. Når blir man valgt, og når blir man valgt bort? Eller kanskje heller: når får noen andre det oppdraget eller den jobben du drømmer om, ønsker deg eller kanskje til og med synes du fortjener?
Musikkarbeidslivet er bra, og samtidig er det oftest ikke helt «A4». Men det vi vet, ut fra en helt fersk undersøkelse av hva de jobber med, de som er utdanna fra oss, Griegakademiet, NTNU musikk og andre norske institusjoner innen høyere musikkutdanning de siste ti årene, det er at de fleste får relevante jobber.
Med andre ord: det er bruk for dere der ute, og dere kan til og med regne med å få betalt for det dere gjør. Er ikke det greit å ta med seg, som utgangspunkt?