Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

NordART Research Dialogues Vol. 12

-
Kollasj av Morten Halle, Sigurd Slåttebrekk, Sean Bell, Martin Hirsti-Kvam, Trond Hallvard Kverno og Julian Söderberg.

Sigurd Slåttebrekk og Morten Halle presenterer sitt FoU-arbeid ved NMH. Og fire nye stipendiater vil presentere sine doktorgradsprosjekter: Sean Bell, Martin Hirsti-Kvam, Trond Hallvard Kverno og Julian Söderberg.

Siv Dolmen, Fabian Fjeldvik, Lara Grønbugt, Frida Roland, Kenneth Nordahl Pedersen

Morten Halle: Da og Nå

Morten Halle, førsteamanuensis Fagseksjon for improvisert musikk, jazz og folkemusikk holder presentasjon og idé-dugnad for sluttføring av FoU-prosjektet innen kunstnerisk utviklingsarbeid «Da og Nå».

Sigurd Slåttebrekk: Schubert på slak line

Sigurd Slåttebrekk, professor Fagseksjon for klaver, akkompagnement, gitar og akkordion, presenterer FoU-prosjektet «Schubert på slak line».

Sean Bell: Revive the Leaden Strings/Nytt blikk på britisk vokalmusikk fra 1600-tallet

Sean Bell er kontratenor og fremfører egne arrangementer av britisk vokalmusikk fra 1600-tallet. Arrangementene holder seg tett til kildematerialets tekst og melodi, men bruker ny instrumentasjon, harmonisering og tonalitet. Kjernen i Sean Bells kunstneriske praksis er en syntese mellom historiske og moderne fremføringspraksiser. Prosjektets arbeidstittel «Revive the Leaden Strings» er etter en sang av den britiske renessansepoeten Thomas Campion (1567–1620). Les mer om prosjektet til Sean Bell.

Martin Hirsti-Kvam: Reiser i hyper-virkelighet

Martin Hirsti-Kvams doktorgradsarbeid er en kunstnerisk utforskning av «hypervirkelighet», et begrep hentet fra Jean Baudrillard og Umberto Eco. Hypervirkelighet beskriver en verden hvor vi ikke lenger klarer å skille mellom hva som er kartet (det virtuelle) og hva som terrenget (det virkelige). I Hirsti-Kvams doktorgradsarbeid brukes hodetelefoner og binaural lyd til å skape utvidete og forvrengte auditive virkeligheter. Det hypervirkelige rommet er ikke ment som virkelighetsflukt, men heller som et forsøk på å bruke teknologien til å hjelpe oss med å vende blikket og ørene ut mot verden, med all dens støy, skjønnhet, feil, mangler og poesi. Les mer om prosjektet til Martin Hirsti-Kvam.

Trond Hallvard Kverno: Kreative kompetanser i ny norsk folkemusikk

Prosjektet er en studie av kreative prosesser i folkemusikk med utgangspunkt i bandet Valkyrien Allstars. Med sine røtter i norsk folkemusikk er Valkyrien Allstars et av de mest innovative bandene i Norge. De bryter med konvensjoner og antagelser, og de er et eksempel på hvordan folkemusikk kan bestå av flere forskjellige impulser og sjangeruttrykk. I doktorgradsprosjektet ønsker Kverno å se på sjangeren med nytt blikk med mål om få bedre innsikt i hvordan slike kreative prosesser og skapende praksiser skjer. Valkyrien Allstars er særlig interessant ettersom dette bandet har vært i front for en voksende interesse for norsk folkemusikk. Les mer om prosjektet til Trond Hallvard Kverno.

Julian Söderberg: En etnografisk studie av samtidsmusikkpraksiser i Oslo

Julian Söderbergs doktorgradsprosjekt er en studie av identitetskonstruksjon, institusjonelle rammer og estetiske diskurser innenfor samtidsmusikkpraksiser i Oslo. Prosjektet er forankret i etnografiske studier og bygger på Foucauldiansk diskursanalyse av utdanningspraksiser, utøvende praksiser, kurateringspraksiser og bevilgningspraksiser. Forskningen følger to overordnede spor: ett som strekker seg innover mot individuelle praksiser og ett som folder seg utover mot de institusjonelle rammeverkene som rommer estetisk praksis. Les mer om prosjektet til Julian Söderberg.

Publisert: 17. jun. 2025 — Oppdatert: 1. okt. 2025