Gå til hovedinnhold
For ansatte Søk

Nytt nummer av NMHs tidsskrift

Portrett av Guro Gravem Johansen, Siw Graabræk Nielsen, Sidsel Karlsen og Jon Helge Sætre
Hovedredaktør Guro Gravem Johansen og tre av forfatterne, Siw Graabræk Nielsen, Sidsel Karlsen og Jon Helge Sætre

Like før jul kom bind 2 nr. 2 av Nordic Research in Music Education. Du kan lese de nye artiklene på nett.

Den aktuelle utgaven av Nordic Research in Music Education (NRME) presenterer seks forskningsartikler som på ulike måter setter spørsmålstegn ved forestillinger og etablerte sannheter innenfor musikkutdanning, som oppfatninger om lærerkompetanse for musikkaktiviteter i førskole og grunnskole, og hvem institusjoner velger ut og utdanner til å bli musikklærere. Videre tar artiklene for seg hvordan forestillinger om mangfold, interkulturell musikkundervisning og sjangerkategoriseringer påvirker valg av innhold i musikkundervisningen, og hva som skjer når disse kategoriene flytter seg mellom musikkulturer og deres rekonstruksjon som innhold i klasserommet.

NRME publiserer ny forskning av høy kvalitet som fremmer og debatterer forskning på alle områder innenfor musikkutdanning. Guro Gravem Johansen er hovedredaktør.

Mer om tidsskriftet

Tidsskriftet, som er fortsettelsen av den tidligere trykte årboken Nordisk musikkpedagogisk forskning, er internasjonalt fagfellevurdert og åpent tilgjengelig på nett. Det ble i sin tid etablert av Nordisk nettverk for musikkpedagogisk forskning med NMH som ansvarlig utgiver, og nettverket er fortsatt engasjert gjennom tidsskriftets redaksjonsråd. I dag er det NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing), en avdeling av Cappelen Damm Akademisk, som står bak det forlagsredaksjonelle arbeidet med artiklene og utgivelsene.

På tidsskriftets nettside kan du abonnere på nyhetsbrev, slik at du kan få med deg redaksjonens invitasjoner til å levere artikler til kommende numre, og slik at du får beskjed når nye artikler er publisert.